Biuro Analiz Instytucjonalnych
i Raportowania
Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Czapskich 4/1-3
31-110 Kraków
email: bair@uj.edu.pl
tel.: 12 663-38-85
Łatwość dostępu do wyników rankingu sprawia, iż wielu kandydatów na studia, ale i także studentów kieruje się rankingami przy wyborze uczelni, na której podejmują studia, lub na którą wyjeżdżają w ramach wymiany międzynarodowej.
Wkrótce w Wielkiej Brytanii opracowany został konkurencyjny Times Higher Education World University Rankings opierający się przede wszystkim o wyniki ankiety wśród członków świata akademickiego. Uwzględniał on także dane bibliometryczne i podstawowe dane o liczbie studentów i pracowników pozyskiwane z uczelni. Po kilku latach wyłonił się z niego QS World University Rankings. Równolegle w wielu krajach w tym w Polsce tworzone był rankingi krajowe powiązane z poszczególnymi tytułami prasowymi. W naszym kraju ich funkcjonowanie zapoczątkował miesięcznik edukacyjny „Perspektywy". Szybko dołączyły do niego konkurencyjne rankingi tygodników „Wprost" i „Polityki". Jednakże do dziś ten pierwszy ranking jest jedynym ukazującym się systematycznie od chwili powstania i cieszy się największym prestiżem. Mimo, że twórcy rankingów nie ukrywali, iż stosowane przez nich metodologie nie są gwarancją 100% dokładności pomiaru, gdyż najczęściej mierzą czynniki, które pośrednio mają odzwierciedlać siłę uczelni i jej wkład w rozwój nauki, to jednak łatwy do analizy linearny wynik rankingu znalazł entuzjastów nie tylko wśród kandydatów na studia, ale także decydentów mających wpływ na finansowanie uczelni.
Dla tej grupy kwestia pojawienia się uczelni krajowych wśród najwyżej notowanych uczelni w skali międzynarodowej stała się kwestią prestiżu państwa i spowodowała wdrożenie w wielu krajach specjalnych programów mających służyć stworzeniu silnych uczelni zdolnych do skutecznej rywalizacji na globalnym rynku. Łatwość dostępu do wyników rankingu sprawia, iż wielu kandydatów na studia, ale i także studentów kieruje się rankingami przy wyborze uczelni, na której podejmują studia, lub na którą wyjeżdżają w ramach wymiany międzynarodowej. Uwzględniając te kwestie także same uczelnie zaczęły kierować się informacjami z rankingów przy wyborze partnerów do współpracy. W tej sytuacji warto analizować wyniki rankingów, tak krajowych jak i zagranicznych.
Rankingi krajowe:
Rankingi ogólnoświatowe:
Leszek Śliwa
Główny specjalista
Ranking Szkół Wyższych Perspektyw
Aktualnie trwają pracę nad tym artykułem
Najstarszy i najbardziej prestiżowy ranking uczelni w Polsce przygotowywany od roku 2000 przez miesięcznik edukacyjny Perspektywy.
Do oceny uczelni wykorzystuje blisko 30 wskaźników pogrupowanych w kilka grup kryteriów takich jak:
Prestiż, Absolwenci na rynku pracy, Innowacyjność, Potencjał naukowy, Efektywność naukowa, Warunki kształcenia i Umiędzynarodowienie. W ramach, których opracowywane są oddzielne zestawienia rankingowe. W uzupełnieniu do tych grup kryteriów tradycyjnie ocenia jeszcze uczelnie w zakresie wskaźników dotyczących aktywności publikacyjnej uczelni, przy czym wskaźniki użyte do tego zestawienia są jednocześnie wykorzystywane w ramach oceniania efektywności naukowej uczelni. Poniżej prezentujemy wyniki Uniwersytetu Jagiellońskiego w poszczególnych kilku grupach kryteriów Rankingu Uczelni Akademickich Perspektyw
Aktualnie niemal wszystkie dane wykorzystywane do tego rankingu pozyskiwane są przez organizatora z oficjalnych baz danych, takich jak POL-on, ELA, SciVall (SCOPUS), baza Urzędu Patentowego RP, baza European Patent Office. Uzupełniają je ankiety przeprowadzane wśród kadry akademickiej oraz pracodawców. Z uczelni pozyskiwane są tylko dane dotyczące liczby programów w j. obcych, liczby studentów studiujących w j. obcych oraz dane o średnim wyniku egzaminów maturalnych kandydatów przyjętych na studia.
Wyniki Uniwersytetu Jagiellońskiego w klasyfikacji generalnej Rankingu Uczelni Akademickich
Rok | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Liczba punktów | 98,2 | 99,9 | 99,6 | 99,2 | 100 | 100 | 99,4 | 100 |
Miejsce | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 |
Zgodnie z przyjętymi regułami w przypadku, gdy wyniki uczelni różnią się nie więcej niż o 0,5 punktu są one klasyfikowane ex aequo. Dlatego w 2017 i 2018,2023 roku, mimo że Uniwersytet Jagielloński nie uzyskał maksymalnej liczby punktów był sklasyfikowany na pierwszym miejscu ex aequo z Uniwersytetem Warszawskim.
Wyniki Uniwersytetu Jagiellońskiego w poszczególnych grupach kryteriów, wraz wagami wpływu na klasyfikację generalną rankingu.
Prestiż - waga 12%
Rok | Ocena kadry akademickiej (waga 10%) | Uznanie międzynarodowe (waga 2%) | Łączna ocena (waga 12%) | Miejsce w tej grupie kryteriów |
---|---|---|---|---|
2016 | 100 | 95,91 | 100 | 1 |
2017 | 100 | 100 | 100 | 1 |
2018 | 100 | 92,01 | 100 | 1 |
2019 | 100 | 93,56 | 100 | 1 |
2020 | 100 | 100 | 100 | 1 |
2021 | 100 | 87,2 | 100 | 1 |
2022 | 100 | 100 | 100 | 1 |
2023 | 100 | 100 | 100 | 1 |
Ocena przez kadrę akademicką – jest oparta na badaniu ankietowym przeprowadzanym metodą CAWI wśród kadry akademickiej (profesorów i doktorów habilitowanych, którzy uzyskali tytuł lub stopień w okresie ostatnich 4 lat)
Uznanie międzynarodowe – opiera się na miejscach zajętych przez uczelnię w poprzednim roku kalendarzowym w rankingach międzynarodowych. Ostatnio uwzględniono następujące rankingi: ARWU, THE, QS, USNews, Leiden, FT, Webometrics. (2%)
Absolwenci na rynku pracy - waga 12%
Rok | Preferencje pracodawców (kryterium nie obowiązuje) | Ekonomiczne losy absolwenta (waga 12%) | Łączna ocena (waga 12%) | Miejsce w tej grupie kryteriów |
2016 | 91,9 | x | x | - |
2017 | 92,55 | 70,9 | 90,9 | 3 |
2018 | 95,87 | 66,1 | 94,8 | 3 |
2019 | 97,72 | 65,57 | 91,9 | 3 |
2020 | 97,72 | 55,37 | 83,89 | 5 |
2021 | x | 61,25 | 61,3 | 33 |
2022 | x | 69,89 | 69,9 | 35 |
2023 | x | 48,98 | 49 | 36 |
Grupa wskaźników składająca się na grupę kryteriów Absolwenci na Rynku Pracy została wprowadzona w 2017 roku, we wcześniejszych edycjach rankingu jedno z jej kryteriów Preferencje pracodawców było wskaźnikiem w grupie kryteriów Prestiż.
X – kryterium nie obowiązywało
Preferencje pracodawców – kryterium oparte o badanie ankietowe próby 1800 przedsiębiorstw posiadających główna siedzibę w Polsce I reprezentujących wszystkie sekcje PKD i wszystkie województwa. Wykorzystuje się wyniki ankiety z trzech ostatnich lat poprzedzających rok publikacji rankingu.
Ekonomiczne losy absolwentów – wskaźnik odzwierciedlający pozycję absolwentów danej uczelni na rynku pracy – według ogólnopolskiego badania Ekonomiczne Losy Absolwentów przeprowadzanego przez MEiN z wykorzystaniem danych ZUS (wyniki badania z lat 2017-2020). Wskaźnik uwzględnia dwa parametry badania: zarobki absolwentów w odniesieniu do zarobków w powiecie zamieszkania i zatrudnialność absolwentów – mierzoną ryzykiem bezrobocia na tle stopy bezrobocia w powiecie zamieszkania, a także wprowadza korygujący wskaźnik odsetka absolwentów objętych systemem ELA (czyli zarejestrowanych w ZUS), dla uwzględnienia zróżnicowanego charakteru rynku pracy dla absolwentów studiów z różnych dziedzin. Dane uwzględniają sytuację w pierwszym roku po zakończeniu studiów. (12%)
Inowacyjność - waga 8%
Rok | Patenty i prawa ochronne (waga 3%) | Patenty i prawa ochronne uzyskane za granicą* (waga 3%) | SDG (waga 2%) | Łączna ocena (waga 8%) | Miejsce w tej grupie kryteriów |
2016 | 4,01 | 61,87 | x | 30,48 | 15 |
2017 | 2,45 | 40,68 | x | 19,8 | 14 |
2018 | 8,85 | 89,04 | x | 57,7 | 8 |
2019 | 9,26 | 82,43 | x | 54,1 | 9 |
2020 | 3,19 | 100 | x | 58,04 | 6 |
2021 | 4,43 | 100 | x | 63,6 | 4 |
2022 | 3,88 | 49,29 | 73,98 | 44 | 8 |
2023 | 2,84 | 31,62 | 99,18 | 28,5 | 14 |
Patenty i prawa ochronne w Polsce – liczba uzyskanych przez uczelnię patentów i praw ochronnych na wzory użytkowe w Polsce w latach 2020-2022 w odniesieniu do pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową, przypisanych do dyscyplin naukowych w dziedzinach mających „zdolność patentową” – czyli: nauk inżynieryjnych i technicznych, nauk rolniczych, nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz części nauk społecznych. Źródło: POL-on (3%)
Patenty i prawa ochronne za granicą – liczba uzyskanych przez uczelnię patentów i praw ochronnych na wzory użytkowe za granicą w latach 2020-2022 w odniesieniu do pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową, przypisanych do dyscyplin naukowych w dziedzinach mających „zdolność patentową” – czyli: nauk inżynieryjnych i technicznych, nauk rolniczych, nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz części nauk społecznych. Źródło: POL-on (3%)
SDG – wkład badań uczelni w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Sustainable Development Goals – agenda 2030). Źródło: SCOPUS (2%)
Potencjał naukowy - waga 15%
Rok | Ewaluacja działalności naukowej (dawniej ocena parametryczna) (waga 12%) | Nasycenie kadr osobami o najwyższych kwalifikacjach (waga 1%) | Uprawnienia habilitacyjne (waga 1%) | Uprawnienia doktorskie (waga 1%) | Łączna ocena | Miejsce w tej grupie kryteriów |
2016 | 96,97 | 65,9 | 100 | 100 | 100 | 1 |
2017 | 96,97 | 62,17 | 98,29 | 98,29 | 100 | 1 |
2018 | 96,73 | 60,74 | 97,05 | 97,05 | 100 | 1 |
2019 | 100 | 65,32 | 95,44 | 95,44 | 100 | 1 |
2020 | 100 | 62,62 | 96,15 | 96,15 | 100 | 1 |
2021 | 100 | 67,17 | 100 | 100 | 100 | 1 |
2022 | 100 | 69,84 | 100 | 100 | 100 | 1 |
2023 | 71,39 | 77,68 | 100 | 100 | 100 | 1 |
Ewaluacja działalności naukowej – suma ocen (kategorii) nadanych poszczególnym dyscyplinom, które w danej uczelni podlegały ocenie KEN w ramach ewaluacji, ważona liczbą pracowników prowadzących działalność naukową w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy związanej z prowadzeniem działalności naukowej w ocenianych dyscyplinach (tzw. liczba N) i odniesiona do całkowitej liczby tych pracowników. Źródło: POL-on (12%)
Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach – wskaźnik zdefiniowany jako liczba wysokokwalifikowanej kadry akademickiej na uczelni (pracownicy badawczy i badawczo-dydaktyczni ze stopniem dr hab. lub tytułem prof.) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni. Źródło: POL-on (1%)
Uprawnienia habilitacyjne – suma ważona uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego posiadanych przez uczelnię (0,25 pkt za każdą dyscyplinę, w której uczelnia posiada uprawnienie, oraz 0,75 pkt za każdą dyscyplinę, w której uczelnia nadała stopień doktora habilitowanego). Źródło: POL-on (1%)
Uprawnienia doktorskie – suma ważona uprawnień do nadawania stopnia doktora posiadanych przez uczelnię (0,25 pkt za każdą dyscyplinę, w której uczelnia posiada uprawnienie, oraz 0,75 pkt za każdą dyscyplinę, w której uczelnia nadała stopień doktora). Źródło: POL-on (1%)
Efektywność naukowa - waga 28%
Rok | Efektywność pozyskiwania zewnętrznych środków na badania (waga 6%) | Rozwój kadry własnej (waga 4%) | Nadane stopnie i tytuły naukowe (waga 3%) | Publikacje (waga 3%) | Cytowania (waga 3%) |
2016 | 39,44 | 47,5 | 53,62 | 95,09 | 95,58 |
2017 | 26,26 | 75,61 | 31,97 | 88,68 | 95,58 |
2018 | 37,37 | 87,26 | 61,51 | 64,57 | 74,34 |
2019 | 51,72 | 70,64 | 73,36 | 62,59 | 72,52 |
2020 | 63,06 | 41,68 | 58,03 | 100 | 63,47 |
2021 | 40,66 | 35,16 | 67,3 | 45,24 | 63,21 |
2022 | 32,8 | 34,66 | 52,76 | 52,24 | 68,23 |
2023 | 78,05 | 56,66 | 40,91 | 48,84 | 46,67 |
Rok | FWCI (waga 3%) | FWVI (waga 3%) | TOP 10 (waga 3%) | Łączna ocena (waga 28%) | Miejsce w tej grupie kryteriów |
2016 | x | x | x | 85,2 | 4 |
2017 | x | x | x | 83,9 | 4 |
2018 | 66,677 | x | x | 77,9 | 3 |
2019 | 79,78 | x | 99,07 | 86,9 | 2 |
2020 | 79,37 | 75,18 | 91,99 | 93,6 | 2 |
2021 | 67,93 | 55,27 | 94,18 | 76,9 | 6 |
2022 | 58,29 | 51 | 89,46 | 94,18 | 12 |
2023 | 46,72 | 48,67 | 77,04 | 77,03 | 8 |
X – kryterium nie obowiązywało w danym roku.
Efektywność pozyskiwania środków finansowych na badania – suma środków finansowych na badania i rozwój pozyskanych w latach 2021-2022 w odniesieniu do ogółu pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową. Źródła: POL-on i ankieta uczelni – dane ze sprawozdania PNT-01 (6%)
Rozwój kadry własnej – wskaźnik zdefiniowany jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w latach 2021 i 2022 (dr hab. z wagą 1,5 oraz prof. z wagą 2,0) w stosunku do prof., dr hab. i dr zatrudnionych w uczelni na etacie. Źródło: POL-on (4%)
Nadane stopnie naukowe – liczba stopni naukowych nadanych przez uczelnię w latach 2021 i 2022 (dr z wagą 1,0; dr hab. z wagą 1,5; prof. z wagą 2,0) w stosunku do prof., dr hab. i dr zatrudnionych w uczelni na etacie. Źródło: POL-on (3%)
Publikacje – liczba publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS w latach 2018-2022, w stosunku do łącznej liczby pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych. Źródło: SciVal (3%)
Cytowania – liczba cytowań publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS za lata 2018-2022, w stosunku do liczby tych publikacji. Bez uwzględniania autocytowań. Źródło: SciVal (3%)
FWCI (Field-Weighted Citation Impact) – wskaźnik określający relację liczby cytowań otrzymanych przez publikację do średniej liczby cytowań otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2018-2022. Źródło: SciVal (3%)
FWVI (Field-Weighted View Impact) – wskaźnik (wprowadzony w 2020 roku) określający relację liczby odsłon (wyświetleń na ekranie) publikacji uczelni do średniej liczby odsłon otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2018-2022. Źródło: SciVal (3%)
Top 10 (Publications in Top 10 Journal Percentiles) – wskaźnik określający, w jakim stopniu publikacje uczelni są obecne w 10% najczęściej cytowanych czasopismach na świecie. Wskaźnik liczony jest stosunkiem publikacji znajdujących się w czasopismach posiadających najwyższy współczynnik CiteScore w stosunku do wszystkich publikacji uczelni w latach 2018-2022. Źródło: SciVal (3%)
Warunki kształcenia - waga 10%
Rok | Dostępność kadr wysokowykwalifikowanych (waga 5%) | Akredytacje (waga 5%) | Łączna ocena | Miejsce w tej grupie kryteriów |
2016 | 52,07 | 90 | 100 | 1 |
2017 | 49 | 100 | 100 | 1 |
2018 | 58,23 | 86,44 | brak danych | - |
2019 | 64,91 | 80,95 | brak danych | - |
2020 | 67,05 | 94,74 | 100 | 1 |
2021 | 47,73 | 80,69 | 91,6 | 2 |
2022 | 66,61 | 74,02 | 88,3 | 2 |
2023 | 73,77 | 58,82 | 80,1 | 2 |
- nie klasyfikowano w tej grupie kryteriów
Dostępność kadr wysokokwalifikowanych – liczba nauczycieli akademickich zatrudnionych na etacie w grupach pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych (prof. z wagą 2,0; dr hab. z wagą 1,5 oraz dr z wagą równą 1,0) w stosunku do liczby studentów tzw. przeliczeniowych (studenci studiów stacjonarnych uwzględnieni z wagą 1,0; studenci studiów niestacjonarnych z wagą 0,6). Źródłao: POL-on (5%)
Akredytacje – wskaźnik mierzony liczbą posiadanych przez uczelnię aktualnych akredytacji i certyfikatów międzynarodowych, ważnych akredytacji PKA z oceną wyróżniającą (przyznawanych do 2018 roku) oraz certyfikatów doskonałości kształcenia (przyznawanych obecnie przez PKA). Źródła: baza PKA oraz bazy międzynarodowych agencji akredytacyjnych (5%)
Umiędzynarodowienie - waga 15%
Rok | Programy studiów w języku obcym (waga 3%) | Studiujący w języku obcym (waga 3%) | Studenci cudzoziemcy (waga 3%) | ICI (waga 2%) | Nauczyciele z zagranicy (waga 1%) | Wymiana kadry (waga 1%) |
2016 | 67,74 | 10,68 | 10,67 | x | 7,76 | x |
2017 | 74,07 | 10,01 | 10,57 | x | 6,35 | x |
2018 | 78,13 | 15,09 | 11,84 | x | 21,4 | x |
2019 | 83,33 | 10,72 | 12,46 | 56,33 | 25,85 | x |
2020 | 83,33 | 13,31 | 14,9 | 53,57 | 30,61 | x |
2021 | 81,08 | 51,27 | 16,16 | 78,73 | 42,13 | x |
2022 | 77,78 | 11,13 | 28,95 | 67,44 | 35,01 | x |
2023 | x | 5,52 | 34,25 | 67,78 | 17,42 | 1,52 |
Rok | Projekty partnerstw strategicznych w ramach Programu ERASMUS+ (1%) | Wymiana studencka wyjazdy (1%) | Wymiana studencka przyjazdy (1%) | Wielokolturowość (1%) | Łączna ocena (15%) | Miejsce w tej grupie kryteriów |
2016 | x | 39,51 | 54,7 | 70,59 | 53,4 | 12 |
2017 | x | 36,44 | 27,15 | 87,76 | 45,4 | 11 |
2018 | x | 70,27 | 46,87 | 12,39 | 53,7 | 2 |
2019 | x | 35,71 | 12,84 | 74,19 | 59,6 | 5 |
2020 | x | 28,69 | 16,09 | 90 | 64,8 | 8 |
2021 | x | 32,1 | 17,19 | 85,71 | 80,8 | 6 |
2022 | x | 40,67 | 40,73 | 100 | 100 | 5 |
2023 | 2,14 | 34,05 | 32,17 | 100 | 96,4 | 4 |
Studenci cudzoziemcy – liczba studentów obcokrajowców w proporcji do ogólnej liczby studentów. (Uwaga: uczelnie, które mają wskaźnik umiędzynarodowienia co najmniej 30 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów). Źródło: POL-on (3%)
Studiujący w językach obcych – parametr mierzony liczbą studiujących w językach obcych w roku akademickim 2021/22 w odniesieniu do ogółu studentów. Źródła: POL-on oraz dane z Ankiety Uczelni (3%)
ICI (Collaboration Impact) – wskaźnik mierzony średnią liczbą cytowań otrzymanych przez publikacje posiadające współautora z zagranicy w latach 2018-2022. Bez uwzględniania autocytowań. Źródło: SciVal (2%)
Uczestnictwo w uniwersytecie europejskim – wskaźnik, który premiuje po równo, uczelnie będące pełnymi członkami uniwersytetu europejskiego wyłonionego w konkursie Komisji Europejskiej. Źródło: baza Komisji Europejskiej (1%)
Nauczyciele akademiccy z zagranicy – liczba nauczycieli akademickich cudzoziemców w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich. Źródło: POL-on (1%)
Wymiana kadry akademickiej (wyjazdy) w ramach Programu Erasmus+ – liczba osób z kadry akademickiej wyjeżdzających w ramach wymiany zagranicznej w 2022 roku (wyjazdy min. 7-dniowe) w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich. Źródło: Erasmus+ (1%)
Projekty partnerstw strategicznych, w których liderem jest uczelnia w ramach Programu Erasmus+ – NOWY WSKAŹNIK mierzony wartością projektów strategicznych w ramach Erasmus+, w których liderem była uczelnia w latach 2019-2022, w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich. Źródło: Erasmus+ (1%)
Wymiana studencka (wyjazdy) – liczba studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej na co najmniej 3 miesiące, w ostatnim roku sprawozdawanym do POL-on, w proporcji do ogólnej liczby studentów. Źródło: POL-on (1%)
Wymiana studencka (przyjazdy) – liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej na co najmniej 3 miesiące, w ostatnim roku sprawozdawanym do POL-on, w proporcji do ogólnej liczby studentów. Źródło: POL-on (1%)
Wielokulturowość środowiska studenckiego – liczba krajów, z których w roku akademickim 2021/22 pochodzi przynajmniej 10 studentów cudzoziemców. Źródło: POL-on (1%)
Academic Ranking of World Universities
Akademicki Ranking Uniwersytetów Świata (ang. Academic Ranking of World Universities), zwyczajowo nazywany rankingiem szanghajskim, opracowywany przez Institute of Higher Education przy Uniwersytecie Jiao Tong w Szanghaju.
ARWU opiera się o dane pozyskiwane ze źródeł niezależnych od uczelni tj. z bazy bibliometycznej Web od Science oraz z baz laureatów Nagród Nobla oraz bazy laureatów Medalu Fieldsa. Dane te służą od obliczenia punktacji w zakresie sześciu kryteriów:
W kolumnie „Punkty UJ”, podano ostateczną liczbę punktów UJ ustaloną wg. metodologii organizatorów rankingu, poprzez porównanie sumy punktów uzyskanych z poszczególnych kryteriów z uwzględnieniem ich wag do wyniku punktowego lidera rankingu.
W kolumnie „Wynik lidera”, podano faktyczną sumę punktów uzyskaną przez lidera poprzez zsumowanie jego wyników punktowych w poszczególnych kryteriach z uwzględnieniem ich wagi w ocenie ogólnej. Wg. metodologii rankingu wynik punktowy lidera jest równy 100% i tym samym wynosi oficjalnie 100 punktów.
Rok | Miejsce | W. lidera | Pkt UJ | Wynik UJ | Alumni | Award | HiCi | N&S | Pub | PCP |
2015 | 301-400 | 97,66 | 11,63 | 11,36 | 10,3 | 0 | 3,6 | 5,9 | 33,6 | 17,1 |
2016 | 401-500 | 97,92 | 11,13 | 10,9 | 10,3 | 0 | 0 | 4,7 | 35,6 | 18,1 |
2017 | 401-500 | 97,95 | 11,43 | 11,2 | 10,2 | 0 | 0 | 5,1 | 36,5 | 18,6 |
2018 | 401-500 | 97,82 | 11,84 | 11,58 | 10,2 | 0 | 0 | 5,4 | 37,9 | 19 |
2019 | 301-400 | 97,96 | 13,67 | 13,39 | 9,7 | 0 | 7,3 | 6,2 | 38,8 | 19,6 |
2020 | 401-500 | 97,93 | 11,45 | 11,21 | 9,4 | 0 | 0 | 8,5 | 37,7 | 10,3 |
2021 | 401-500 | 98,05 | 11,64 | 11,41 | 9,2 | 0 | 0 | 8,6 | 38,5 | 10,7 |
2022 | 401-500 | 97,79 | 12,03 | 11,77 | 9,2 | 0 | 0 | 9,7 | 38,8 | 11,5 |
2023 | 401-500 | 97,19 | 10,96 | 10,65 | 9,1 | 0 | 0 | 9,7 | 30,4 | 10,4 |
Quality of Education
- punkty za absolwentów, którzy otrzymali Nagrodę Nobla lub Medal Fieldsa ( Alumni)
Quality of Faculty
- punkty za pracowników, którzy otrzymali Nagrodę Nobla lub Medal Fieldsa (Award)
- punkty za najwyżej cytowanych naukowców (HiCi)
Research Output
- punkty za artykuły w Nature and Science (N&S)
- artykuły indeksowany w Science Citation Index-Expanded i Social Science Citation Index (PUB)
Per Capita Performance
- punkty za wydajność naukową (wyniki Uniwersytetu liczone na osobę) (PCP)
Wyniki Academic Ranking of World Universities w poszczególnych dyscyplinach 2018-2021
Wyniki Academic Ranking of World Universities w poszczególnych dyscyplinach 2020-2022
Times Higher Education World University Rankings
THE World University Rankings analogicznie jak QS World University Rankings ocenia uczelnie przede wszystkim w oparciu o wyniki badań ankietowych wśród kadry akademickiej. Dane wykorzystane do oceny uczelni w danej edycji tego rankingu dotyczą roku akademickiego, który zakończył się dwa lata wcześniej. Np. wyniki rankingu publikowanego w 2020 roku, (ale datowanego przez twórców rankingu jako ranking 2021) opierały się na danych statystycznych dotyczących roku akademickiego 2017/2018 lub kalendarzowego 2018.
Ostatnia poważna ewolucja metodologii THE World University Rankings została dokonana w 2023 roku, w związku z przygotowaniem dwudziestej edycji tego rankingu datowanej na 2024. Uzasadniono ją dążeniem do lepszego odzwierciedlenia zróżnicowanych osiągnięć uczelni prowadzących intensywne badania. Zwiększono liczbę wskaźników z 13 na 18, aby zapewnić wszechstronne i bardziej wyważone porównania, którym zaufają studenci, kadra akademicka i jej liderzy oraz przedstawiciele biznesu i rządu.
Wskaźniki rankingowe są nadal pogrupowane w pięć głównych kryteriów rankingu:
Teaching – nauczanie – waga 29,5%,
Research Enviroment – Środowisko badawcze – waga 29%
Research Quality – Jakość badań – waga 30%:
International Outlook – Umiędzynarodowienie – waga 7,5%
Industry – Przemysł – waga 4%
Rok | Miejsce | Punkty | Overall | Teaching | Research Quality / Resarch | Research environment / Citations |
Industry / Industry Icome |
International Outlook |
2017 | 601-800 | 18,6 | 18,6-27,5 | 23,8 | 14,7 | 38,1 | 33,6 | 34,6 |
2018 | 601-800 | 21,5 | 21,5-30,6 | 23,1 | 14,2 | 37,9 | 32,7 | 34,3 |
2019 | 601-800 | 26 | 26,0-33,4 | 22,3 | 15,4 | 50,7 | 34,8 | 35,5 |
2020 | 601-800 | 28,3 | 28,3-35,2 | 25,5 | 17 | 61,4 | 35,3 | 37,7 |
2021 | 501-600 | 36,4 | 36,4-39,7 | 25,9 | 18,3 | 64,9 | 34,3 | 38,5 |
2022 | 501-600 | 40,15 | 38,1-40,8 | 30,4 | 23,8 | 66,5 | 35,7 | 40,6 |
2023 | 601-800 | 38,0 | 34,0-39,2 | 31,3 | 25,3 | 56,7 | 37,6 | 40,9 |
2024 | 601-800 | 41,6 | 37,0-41,8 | 38,4 | 29,0 | 55,7 | 46,7 | 43,4 |
Światowe Rankingi Uniwersyteckie QS– rankingi najlepszych uczelni na świecie publikowane od 2004 przez organizację Quacquarelli Symonds (QS)
QS World University Rankings – ocenia uczelnie przede wszystkim w oparciu o badanie ankietowe reputacji uczelni wśród społeczności akademickiej w mniejszym zakresie wśród przedstawicieli pracodawców. Kandydatów na respondentów ankiety wskazują uczelnie oceniane w rankingu. W pozostałych kryteriach wykorzystuje dane z bazy SCOPUS oraz dane statystyczne otrzymywane z uczelni. Poniżej poszczególne kryteria tego rankingu i ich wagi:
Academic reputation – reputacja akademicka z wagą 30% - na podstawie corocznych badań ankietowych członków społeczności akademickiej zgłaszanych przez uczelnie.
Citation per Faculty – z wagą 20% Liczba cytowań uzyskanych przez ostatnie sześć lat kalendarzowych począwszy od roku poprzedzającego publikację danej edycji rankingu przez publikacje afiliowane do danej uczelni w bazie SCOPUS, a opublikowane w ciągu pięciu lat kalendarzowych poprzedzających rok po zakończeniu, którego nastąpiła publikacja danej edycji rankingu. Ze względu na różnice w kulturze cytowania między poszczególnymi dyscyplinami stosowane są wagi, które niwelują różnice w liczbie cytowań uzyskiwanych przez publikacje w różnych dyscyplinach, aby sprawiedliwie ocenić wpływ publikacji np. z zakresu filozofii w stosunku do publikacji z zakresu anatomii i fizjologii.
Employer reputation – reputacja pracodawców z wagą 15% - na podstawie badań ankietowych wśród ponad 50 tys. Pracodawców.
Employment Outcomes – wyniki zatrudnienia z wagą 5% - wskaźnik oparty na dwóch metrykach: zdolności uczelni do zapewnienia absolwentom wysokiego poziomu zatrudnienia (procent zatrudnionych w 12 miesięcy po ukończeniu studiów) oraz zdolności uczelni do kształcenia liderów we wszystkich dziedzinach życia (QS zbiera dane o liderach na podstawie publikowanych list).
Faculty/Student Ratio – z wagą 10% - liczba nauczycieli akademickich (etatowo) przypadających na studenta. Uważana za wskaźnik jakości kształcenia
International Faculty Ratio – kadra zagraniczna z wagą 5%- procent obcokrajowców wśród nauczycieli akademickich. Jest to przybliżona miara atrakcyjności uniwersytetu na arenie międzynarodowej dla kadry akademickiej i znak, że dzięki swojej reputacji i jakości może przyciągnąć zagranicznych pracowników.
International Research Network – IRN Index – międzynarodowe sieci badawcze z wagą 5% - ten wskaźnik ocenia bogactwo i różnorodność międzynarodowych partnerstw badawczych tj. zdolność uczelni do dywersyfikacji geograficznej ich międzynarodowej sieci badawczej poprzez nawiązywanie trwałych partnerstw z innymi instytucjami szkolnictwa wyższego. Obliczany jest poprzez porównanie liczby odrębnych lokacji geograficznych partnerów danej instytucji do liczby ich odrębnych partnerów na podstawie danych o publikacjach danej instytucji z ostatnich pięciu lat. Po uwagę brana jest współpraca tylko z takimi partnerami, która skutkowała przynajmniej trzema publikacjami.
International Student Ratio – z wagą 5% procent obcokrajowców wśród studentów
Rok | Miejsce | Punkty | Academic Reputation | Citations per Faculty |
INR index | Int. Students | Int. Faculty | Faculty Student | Employer Reputation | Employment Outcomes | Sustainability |
2017 | 431-440 | 28,34 | 34,4 | 6,2 | x | 10,2 | 4 | 42,7 | 40,9 | x | x |
2018 | 461-470 | 27,06 | 36,7 | 6,2 | x | 10,2 | 4 | 39,4 | 25,5 | x | x |
2019 | 411 | 27,6 | 30,7 | 6,2 | x | 10,4 | 4,8 | 52,6 | 27,5 | x | x |
2020 | 338 | 31,9 | 33,8 | 6,5 | x | 17,6 | 4,8 | 59,3 | 39,5 | x | x |
2021 | 326 | 31,9 | 34,9 | 31,9 | x | 11,3 | 4,3 | 55,4 | 45,9 | x | x |
2022 | 309 | 33,8 | 37,6 | 6,1 | x | 11,7 | 1,7 | 60,8 | 45,8 | x | x |
2023 | 293 | 35,6 | 38,0 | 6,6 | 82,4 | 11,9 | 5,0 | 62,6 | 55,1 | 33 | x |
2024 | 304 | 34,3 | 37,3 | 6,2 | 59,4 | 13,4 | 4,9 | 65,1 | 47,2 | 65,1 | 57,7 |
Best Global Universities Rankings
Best Global Universities Ranking – łączy wyniki badan ankietowych z oceną aktywność uczelni w świetle wskaźników bibliometrycznych. Dane do wszystkich wskaźników pochodzą z bazy Web of Science należącej obecnie do Clarivate Analytics. Wskaźniki oparte o badania ankietowe wykorzystują wyniki ankiet Clarivate Analytics z ostatnich pięciu latach. Ankieta kierowana jest do wybranej z bazy Web of Science listy badaczy z uwzględnieniem szacunkowych proporcji geograficznych nauczycieli akademickich i naukowców. Ankieta jest przygotowana w siedmiu językach aby zwiększyć jej dostępność językową. Ostateczne wyniki ankiety są ponownie geograficznie równoważone przy uwzględnieniu różnic w procencie odpowiedzi na wysłane zaproszenia do ankiety. Wykluczone są głosy oddane przez respondentów na ich własne uczelnie. W badaniu uczestniczyło ponad 30 tys. respondentów. Wyniki ankiety wykorzystane zostały do oceny uczelni w zakresie:
Dane bibliometryczne pozyskiwane z Web of Science odnoszą się do publikacji z pięciu lat poprzedzających rok kalendarzowy poprzedzający rok w, którym publikowana jest dana edycja rankingu. Np. dla rankingu opublikowane w 2020 roku a datowanego przez organizatorów na rok 2021 wykorzystano dane dotyczące publikacji z okresu 2014-2018. Dane te twórcy rankingu wykorzystują do ustalenia oceny uczelnie w zakresie:
Rok | Miejsce w Europie | Miejsce w skali globu | Global research reputation | Regional research reputation | Publications | Books | Conferences |
2017 | 175 | 388 | 389 | 35 | 286 | 623 | 603 |
2018 | 167 | 376 | 390 | 27 | 272 | 618 | 582 |
2019 | 151 | 343 | 380 | 16 | 259 | 476 | 613 |
2020 | 141 | 329 | 378 | 12 | 265 | 486 | 609 |
2021 | 134 | 320 | 335 | 14 | 272 | 373 | 591 |
2022 | 139 | 339 | 332 | 14 | 282 | 369 | 589 |
Rok | Normalized citation impact | Total citations | Number of publications that are among the 10 percent most cited | Percentage of total publications that are among the 10 percent most cited | International collaboration - relative to country | International collaboration | Number of highly cited papers in 1 % most cited | Percentage of highly cited papers that are among the top 1 % most cited |
2017 | 755 | 352 | 398 | 867 | 53 | 465 | 378 | 664 |
2018 | 742 | 336 | 385 | 935 | 67 | 519 | 354 | 662 |
2019 | 687 | 309 | 364 | 928 | 98 | 604 | 310 | 609 |
2020 | 661 | 300 | 369 | 1026 | 106 | 679 | 291 | 587 |
2021 | 655 | 300 | 374 | 1155 | 145 | 757 | 286 | 574 |
2022 | 717 | 300 | 401 | 1308 | 171 | 819 | 305 | 672 |