Biuro Analiz Instytucjonalnych
i Raportowania
Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Czapskich 4/1-3
31-110 Kraków
email: bair@uj.edu.pl
tel.: 12 663-38-85
Łatwość dostępu do wyników rankingu sprawia, iż wielu kandydatów na studia, ale i także studentów kieruje się rankingami przy wyborze uczelni, na której podejmują studia, lub na którą wyjeżdżają w ramach wymiany międzynarodowej.
Wkrótce w Wielkiej Brytanii opracowany został konkurencyjny Times Higher Education World University Rankings opierający się przede wszystkim o wyniki ankiety wśród członków świata akademickiego. Uwzględniał on także dane bibliometryczne i podstawowe dane o liczbie studentów i pracowników pozyskiwane z uczelni. Po kilku latach wyłonił się z niego QS World University Rankings. Równolegle w wielu krajach w tym w Polsce tworzone był rankingi krajowe powiązane z poszczególnymi tytułami prasowymi. W naszym kraju ich funkcjonowanie zapoczątkował miesięcznik edukacyjny „Perspektywy". Szybko dołączyły do niego konkurencyjne rankingi tygodników „Wprost" i „Polityki". Jednakże do dziś ten pierwszy ranking jest jedynym ukazującym się systematycznie od chwili powstania i cieszy się największym prestiżem. Mimo, że twórcy rankingów nie ukrywali, iż stosowane przez nich metodologie nie są gwarancją 100% dokładności pomiaru, gdyż najczęściej mierzą czynniki, które pośrednio mają odzwierciedlać siłę uczelni i jej wkład w rozwój nauki, to jednak łatwy do analizy linearny wynik rankingu znalazł entuzjastów nie tylko wśród kandydatów na studia, ale także decydentów mających wpływ na finansowanie uczelni.
Dla tej grupy kwestia pojawienia się uczelni krajowych wśród najwyżej notowanych uczelni w skali międzynarodowej stała się kwestią prestiżu państwa i spowodowała wdrożenie w wielu krajach specjalnych programów mających służyć stworzeniu silnych uczelni zdolnych do skutecznej rywalizacji na globalnym rynku. Łatwość dostępu do wyników rankingu sprawia, iż wielu kandydatów na studia, ale i także studentów kieruje się rankingami przy wyborze uczelni, na której podejmują studia, lub na którą wyjeżdżają w ramach wymiany międzynarodowej. Uwzględniając te kwestie także same uczelnie zaczęły kierować się informacjami z rankingów przy wyborze partnerów do współpracy. W tej sytuacji warto analizować wyniki rankingów, tak krajowych jak i zagranicznych.
Rankingi krajowe:
Rankingi ogólnoświatowe:
Leszek Śliwa
Główny specjalista
Najstarszy i najbardziej prestiżowy ranking uczelni w Polsce przygotowywany od roku 2000 przez miesięcznik edukacyjny Perspektywy.
Do oceny uczelni wykorzystuje blisko 30 wskaźników pogrupowanych w kilka grup kryteriów takich jak:
Prestiż, Absolwenci na rynku pracy, Innowacyjność, Potencjał naukowy, Efektywność naukowa, Warunki kształcenia i Umiędzynarodowienie. W ramach, których opracowywane są oddzielne zestawienia rankingowe. W uzupełnieniu do tych grup kryteriów tradycyjnie ocenia jeszcze uczelnie w zakresie wskaźników dotyczących aktywności publikacyjnej uczelni, przy czym wskaźniki użyte do tego zestawienia są jednocześnie wykorzystywane w ramach oceniania efektywności naukowej uczelni. Poniżej prezentujemy wyniki Uniwersytetu Jagiellońskiego w poszczególnych kilku grupach kryteriów Rankingu Uczelni Akademickich Perspektyw
Aktualnie niemal wszystkie dane wykorzystywane do tego rankingu pozyskiwane są przez organizatora z oficjalnych baz danych, takich jak POL-on, ELA, SciVall (SCOPUS), baza Urzędu Patentowego RP, baza European Patent Office. Uzupełniają je ankiety przeprowadzane wśród kadry akademickiej oraz pracodawców. Z uczelni pozyskiwane są tylko dane dotyczące liczby programów w j. obcych, liczby studentów studiujących w j. obcych oraz dane o średnim wyniku egzaminów maturalnych kandydatów przyjętych na studia.
Wyniki Uniwersytetu Jagiellońskiego w klasyfikacji generalnej Rankingu Uczelni Akademickich
Rok | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Liczba punktów | 98,2 | 99,9 | 99,6 | 99,2 | 100 | 100 | 99,4 |
Miejsce | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Zgodnie z przyjętymi regułami w przypadku, gdy wyniki uczelni różnią się nie więcej niż o 0,5 punktu są one klasyfikowane ex aequo. Dlatego w 2017 i 2018 roku, mimo że Uniwersytet Jagielloński nie uzyskał maksymalnej liczby punktów był sklasyfikowany na pierwszym miejscu ex aequo z Uniwersytetem Warszawskim.
Wyniki Uniwersytetu Jagiellońskiego w poszczególnych grupach kryteriów, wraz wagami wpływu na klasyfikację generalną rankingu.
Prestiż - waga 12%
Nazwa kryterium | Waga w ocenie ogólnej |
Liczba punktów uzyskanych w roku | ||||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
Ocena kadry akademickiej | 10% | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Uznanie międzynarodowe | 2% | 95,91 | 100 | 92,01 | 93,56 | 100 | 87,2 | 100 |
Łączna ocena | 12% | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Miejsce w tej grupie kryteriów | .. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ocena przez kadrę akademicką – jest oparta na badaniu ankietowym przeprowadzanym metodą CAWI wśród kadry akademickiej (profesorów i doktorów habilitowanych, którzy uzyskali tytuł lub stopień w okresie ostatnich 4 lat)
Uznanie międzynarodowe – opiera się na miejscach zajętych przez uczelnię w poprzednim roku kalendarzowym w rankingach międzynarodowych. Ostatnio uwzględniono następujące rankingi: ARWU, THE, QS, USNews, Leiden, FT, Webometrics. (2%)
Absolwenci na rynku pracy - waga 12%
Nazwa kryterium | Waga w ocenie ogólnej |
Liczba punktów uzyskanych w roku | ||||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
Preferencje pracodawców | 5% | 91,90 | 92,55 | 95,87 | 97,72 | 97,72 | x | x |
Ekonomiczne losy absolwenta | 7% | x | 70,90 | 66,10 | 65,57 | 55,37 | 61,25 | 69,89 |
Łączna ocena | 12% | x | 90,9 | 94,8 | 91,9 | 83,89 | 61,3 | 69,9 |
Miejsce w tej grupie kryteriów | .. | - | 3 | 3 | 3 | 5 | 33 | 35 |
Grupa wskaźników składająca się na grupę kryteriów Absolwenci na Rynku Pracy została wprowadzona w 2017 roku, we wcześniejszych edycjach rankingu jedno z jej kryteriów Preferencje pracodawców było wskaźnikiem w grupie kryteriów Prestiż.
X – kryterium nie obowiązywało
Preferencje pracodawców – kryterium oparte o badanie ankietowe próby 1800 przedsiębiorstw posiadających główna siedzibę w Polsce I reprezentujących wszystkie sekcje PKD i wszystkie województwa. Wykorzystuje się wyniki ankiety z trzech ostatnich lat poprzedzających rok publikacji rankingu.
Ekonomiczne losy absolwentów – kryterium odwołujące się do trzech wskaźników badania ekonomicznych losów absolwentów prowadzonego co roku przez zespół z Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie MNiSW. Uwzględnia zarobki absolwentów w odniesieniu do zarobków w powiecie zamieszkania, doświadczenie w pracy uzyskane w trakcie studiów i zatrudnialność absolwentów – mierzoną ryzykiem bezrobocia na tle stopy bezrobocia w powiecie zamieszkania.
Inowacyjność - waga 8%
Nazwa kryterium | Waga w ocenie ogólnej |
Liczba punktów uzyskanych w roku | ||||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
Patenty i prawa ochronne | 5% | 4,01 | 2,45 | 8,85 | 9,26 | 3,19 | 4,43 | 3,88 |
Patenty i prawa ochronne uzyskane za granicą* | 3% | 61,87 | 40,68 | 89,04 | 82,43 | 100 | 100 | 49,29 |
Łączna ocena | 12% | 30,48 | 19,8 | 57,7 | 54,1 | 58,04 | 63,6 | 44,0 |
Miejsce w tej grupie kryteriów | .. | 15 | 14 | 8 | 9 | 6 | 4 | 8 |
Patenty i prawa ochronne – mierzy proporcje między l liczbą patentów i praw ochronnych uzyskanych przez uczelnię w Polsce, a liczbą nauczycieli akademickich z co najmniej doktoratem zatrudnionych na tej uczelni na etacie.
Patenty i prawa ochronne uzyskane za granicą – mierzy proporcje między liczbą patentów i praw ochronnych uzyskanych przez uczelnię za granicą, a liczbą nauczycieli akademickich z co najmniej doktoratem zatrudnionych na tej uczelni na etacie.
Potencjał naukowy - waga 15%
Nazwa kryterium | Waga w ocenie ogólnej |
Liczba punktów uzyskanych w roku | ||||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
Ocena parametryczna | 10% | 96,97 | 96,97 | 96,73 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Nasycenie kadr osobami o najwyższych kwalifikacjach | 3% | 65,9 | 62,17 | 60,74 | 65,32 | 62,62 | 67,17 | 69,84 |
Uprawnienia habilitacyjne | 1% | 100 | 98,29 | 97,05 | 95,44 | 96,15 | 100 | 100 |
Uprawnienia doktorskie | 1% | 100 | 98,29 | 97,05 | 95,44 | 96,15 | 100 | 100 |
Łączna ocena | 15% | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Miejsce w tej grupie kryteriów | .. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ocena parametryczna – suma ważonych ocen parametrycznych nadanych jednostkom uczelni podczas ostatniej parametryzacji.
Nasycenie kadr osobami o najwyższych kwalifikacjach – mierzy proporcje między liczbą nauczycieli akademickich z tytułem profesora lub stopniem doktora habilitowanego, a ogólną liczbą nauczycieli akademickich zatrudnionych na danej uczelni.
Uprawnienia habilitacyjne – kryterium uwzględniające, tak liczbę posiadanych przez uczelnię uprawnień do nadawania habilitacji, jak i jej stosunek do liczby posiadanych przez nią uprawnień do nadawania stopnia doktora.
Uprawnienia doktorskie - kryterium uwzględniające, tak liczbę posiadanych przez uczelnię uprawnień do nadawania doktoratu, jak i jej stosunek do liczby posiadanych przez nią uprawnień do nadawania tytułu magistra.
Efektywność naukowa - waga 28%
Nazwa kryterium | Waga w ocenie ogólnej |
Liczba punktów uzyskanych w roku | ||||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
Efektywność pozyskiwania zewnętrznych środków na badania | 6% | 39,44 | 26,26 | 37,37 | 51,72 | 63,06 | 40,66 | 32,80 |
Rozwój kadry własnej | 4% | 47,5 | 75,61 | 87,26 | 70,64 | 41,68 | 35,16 | 34,66 |
Nadane stopnie i tytuły naukowe | 3% | 53,62 | 31,97 | 61,51 | 73,36 | 58,03 | 67,3 | 52,76 |
Publikacje | 3% | 95,09 | 88,68 | 64,57 | 62,59 | 100 | 45,24 | 52,24 |
Cytowania | 3% | 95,58 | 95,58 | 74,34 | 72,52 | 63,47 | 63,21 | 68,23 |
FWCI | 3% | x | x | 66,677 | 79,78 | 79,37 | 67.93 | 58,29 |
FWVI | 3% | x | x | x | x | 75,18 | 55,27 | 51,00 |
TOP 10 | 3% | x | x | x | 99,07 | 91,99 | 94,18 | 89,46 |
Łączna ocena | 28% | 85,20 | 83,9 | 77,9 | 86,9 | 93,6 | 76,9 | 94,18 |
Miejsce w tej grupie kryteriów | .. | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 6 | 12 |
X – kryterium nie obowiązywało w danym roku.
Efektywność pozyskiwania zewnętrznych środków na badania - ogół środków pozyskanych spoza uczelni na badania i rozwój w porównaniu do liczby pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych(doktorzy z wagą 1,0; dr hab. z wagą 1,5 oraz prof. z wagą 2,0)
Rozwój kadry własnej – mierzony proporcją między liczbą tytułów profesora i stopni naukowych (dr hab. z wagą 1,5 oraz prof. z wagą 2,0) uzyskanych przez pracowników uczelni w ciągu dwóch ostatnich lat poprzedzających publikację rankingu, a liczbą profesorów, dr hab. i dr zatrudnionych w uczelni na etacie.
Nadane stopnie i tytuły naukowe – wskaźnik mierzący proporcje między liczbą nadanych tytułów i stopni naukowych z wagami jak wyżej, a liczbą prof., dr. hab. i dr. zatrudnionych w uczelni na etacie.
Definicje danych bibliometrycznych wyjaśnione przy tabeli dotyczącej oceny publikacji
Definicje wskaźników bibliometrycznych dla danych z roku2020:
Publikacje – liczba publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS w latach 2015-2019, w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich. Źródło: SciVal. (3%)
Cytowania – liczba cytowań publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS za lata 2015-19, w stosunku do liczby tych publikacji. Nie uwzględniono autocytowań. Źródło: SciVal. (3%)
FWCI – ważony wskaźnik wpływu (ważona cytowalność publikacji obliczana poprzez porównanie cytowalności każdej publikacji afiliowanej do danej uczelni do średniej cytowalność publikacji w dyscyplinie, którą ta publikacja reprezentuje. Obliczona dla publikacji indeksowanych w SCOPUS za lata 2015-2019.
FWVI - wskaźnik wprowadzony w rankingu 2020 po raz pierwszy; określa relację liczby odsłon (wyświetleń na ekranie) publikacji uczelni do średniej liczby odsłon otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2015-19. Źródło: SciVal
TOP 10 (Publications in Top 10 Journal Percentiles) - Procent publikacji uczelni opublikowanych w czasopismach należących do 10% najczęściej cytowanych wg bazy SCOPUS dla lat 2015-2019)
ICI - Collaboration Impact – średnia liczba cytowań publikacji afiliowanych do danej uczelni, których przynajmniej jeden współautor pochodzi z zagranicy w latach 2015-2019. . Źródło: SciVal
Dla danych z wcześniejszych lat przedział pomiaru przesunięty odpowiednio na wcześniejsze lat, np. dla 2019 na okres 2014-2018)
Warunki kształcenia - waga 10%
Nazwa kryterium | Waga w ocenie ogólnej |
Liczba punktów uzyskanych w roku | ||||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2021 | ||
Dostępność kadr wysokowykwalifikowanych | 5% | 52,07 | 49,00 | 58,23 | 64,91 | 67,05 | 47,73 | 66,61 |
Akredytacje | 5% | 90 | 100 | 86,44 | 80,95 | 94,74 | 80,69 | 74,02 |
Łączna ocena | 10% | 100 | 100 | brak danych | brak danych | 100 | 91,6 | 88,3 |
Miejsce w tej grupie kryteriów | .. | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
- nie klasyfikowano w tej grupie kryteriów
Dostępność kadr wysokokwalifikowanych – mierzona przez proporcję między liczbą pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych zatrudnionych na etacie w uczelni (doktorzy z wagą 1,0; dr hab. z wagą 1,5 oraz prof. z wagą 2,0), a liczbą studentów (studenci stacjonarni z wagą 1, studenci niestacjonarni z wagą 0,6)
Akredytacje - . suma liczb posiadanych przez uczelnię akredytacji i certyfikatów międzynarodowych (z listy przedkładanej przez Perspektywy) oraz posiadanych akredytacji PKA z oceną wyróżniającą
Umiędzynarodowienie - waga 15%
Nazwa kryterium | Waga w ocenie ogólnej |
Liczba punktów uzyskanych w roku | ||||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
Programy studiów w języku obcym | 3% | 67,74 | 74,07 | 78,13 | 83,33 | 83,33 | 81,08 | 77,78 |
Studiujący w języku obcym | 3% | 10,68 | 10,01 | 15,09 | 10,72 | 13,31 | 51,27 | 11,13 |
Studenci cudzoziemcy | 3% | 10,67 | 10,57 | 11,84 | 12,46 | 14,9 | 16,16 | 28,95 |
ICI | 2% | x | x | x | 56,33 | 53,57 | 78,73 | 67,44 |
Nauczyciele z zagranicy | 1% | 7,76 | 6,35 | 21,40 | 25,85 | 30,61 | 42,13 | 35,01 |
Wymiana studencka wyjazdy | 1% | 39,51 | 36,44 | 70,27 | 35,71 | 28,69 | 32,10 | 40,67 |
Wymiana studencka przyjazdy | 1% | 54,70 | 27,15 | 46,87 | 12,84 | 16,09 | 17,19 | 40,73 |
Wielokolturowość | 1% | 70,59 | 87,76 | 12,39 | 74,19 | 90 | 85,71 | 100 |
Łączna ocena | 15% | 53,40 | 45,4 | 53,7 | 59,6 | 64,8 | 80,8 | 100 |
Miejsce w tej grupie kryteriów | .. | 12 | 11 | 2 | 5 | 8 | 6 | 5 |
Programy studiów w j. obcym – wskaźnik mierzony liczbą programów prowadzonych w j. obcym w danym roku akademickim, w którym publikowany jest ranking.
Studiujący w j. obcych – wskaźnik mierzony proporcją między liczbą studentów studiujących w danym roku akademickim w j. obcym, a liczbą ogólną studentów danej uczelni.
ICI - Collaboration Impact – wyjaśniony powyżej
Nauczyciele akademiccy z zagranicy – liczba nauczycieli akademickich w stosunku do ogólnej liczby nauczycieli akademickich danej uczelni.
Wymiana studencka wyjazdy – wskaźnik mierzonym proporcją między liczbą studentów danej uczelni, którzy wyjechali w ramach wymiany międzynarodowej na co najmniej 3 miesiące w ostatnim roku sprawozdawczym do POL-onu, a liczbą ogólną studentów tej uczelni
Wymiana studencka przyjazdy – wskaźnik mierzony proporcją między liczbą studentów zagranicznych uczelni, którzy w ramach wymiany międzynarodowej przyjechali do danej uczelni na co najmniej 3 miesiące w ostatnim roku sprawozdawczym do POL-onu, w stosunku do ogólnej liczby studentów tej uczelni.
Wielokulturowość – wskaźnik mierzony liczbą krajów, z których pochodzi przynajmniej 10 studentów cudzoziemców danej uczelni w roku akademickim, w którym publikowany jest ranking.
Academic Ranking of World Universities
Akademicki Ranking Uniwersytetów Świata (ang. Academic Ranking of World Universities), zwyczajowo nazywany rankingiem szanghajskim, opracowywany przez Institute of Higher Education przy Uniwersytecie Jiao Tong w Szanghaju.
ARWU opiera się o dane pozyskiwane ze źródeł niezależnych od uczelni tj. z bazy bibliometycznej Web od Science oraz z baz laureatów Nagród Nobla oraz bazy laureatów Medalu Fieldsa. Dane te służą od obliczenia punktacji w zakresie sześciu kryteriów:
W kolumnie „Punkty UJ”, podano ostateczną liczbę punktów UJ ustaloną wg. metodologii organizatorów rankingu, poprzez porównanie sumy punktów uzyskanych z poszczególnych kryteriów z uwzględnieniem ich wag do wyniku punktowego lidera rankingu.
W kolumnie „Wynik lidera”, podano faktyczną sumę punktów uzyskaną przez lidera poprzez zsumowanie jego wyników punktowych w poszczególnych kryteriach z uwzględnieniem ich wagi w ocenie ogólnej. Wg. metodologii rankingu wynik punktowy lidera jest równy 100% i tym samym wynosi oficjalnie 100 punktów.
Rok | Miejsce | W. lidera | Pkt UJ | Wynik UJ | Alumni | Award | HiCi | N&S | Pub | PCP |
2015 | 301-400 | 97,66 | 11,63 | 11,36 | 10,3 | 0 | 3,6 | 5,9 | 33,6 | 17,1 |
2016 | 401-500 | 97,92 | 11,13 | 10,9 | 10,3 | 0 | 0 | 4,7 | 35,6 | 18,1 |
2017 | 401-500 | 97,95 | 11,43 | 11,2 | 10,2 | 0 | 0 | 5,1 | 36,5 | 18,6 |
2018 | 401-500 | 97,82 | 11,84 | 11,58 | 10,2 | 0 | 0 | 5,4 | 37,9 | 19 |
2019 | 301-400 | 97,96 | 13,67 | 13,39 | 9,7 | 0 | 7,3 | 6,2 | 38,8 | 19,6 |
2020 | 401-500 | 97,93 | 11,45 | 11,21 | 9,4 | 0 | 0 | 8,5 | 37,7 | 10,3 |
2021 | 401-500 | 98,05 | 11,64 | 11,41 | 9,2 | 0 | 0 | 8,6 | 38,5 | 10,7 |
2022 | 401-500 | 97,79 | 12,03 | 11,77 | 9,2 | 0 | 0 | 9,7 | 38,8 | 11,5 |
Quality of Education
- punkty za absolwentów, którzy otrzymali Nagrodę Nobla lub Medal Fieldsa ( Alumni)
Quality of Faculty
- punkty za pracowników, którzy otrzymali Nagrodę Nobla lub Medal Fieldsa (Award)
- punkty za najwyżej cytowanych naukowców (HiCi)
Research Output
- punkty za artykuły w Nature and Science (N&S)
- artykuły indeksowany w Science Citation Index-Expanded i Social Science Citation Index (PUB)
Per Capita Performance
- punkty za wydajność naukową (wyniki Uniwersytetu liczone na osobę) (PCP)
Wyniki Academic Ranking of World Universities w poszczególnych dyscyplinach 2018-2021
Wyniki Academic Ranking of World Universities w poszczególnych dyscyplinach 2020-2022
Times Higher Education World University Rankings
Ranking najlepszych uniwersytetów na świecie przygotowywany przez brytyjskie czasopismo „Times Higher Education”.
THE World University Rankings analogicznie jak QS World University Rankings ocenia uczelnie przede wszystkim w oparciu o wyniki badań ankietowych wśród kadry akademickiej, ale to twórcy rankingu rekrutują respondentów ankiety bez udziału ocenianych uczelni. W publikowanych na stronie THE World University Rankings jego twórcy podają wyniki punktacji uczelni w poszczególnych grupach kryteriów, a nie w każdym z pojedynczych kryteriów wg. których kształtowany jest wynik ogólny uczelni. Dane wykorzystane do oceny uczelni w danej edycji tego rankingu dotyczą roku akademickiego, który zakończył się dwa lata wcześniej. Np. wyniki rankingu publikowanego w 2020 roku, ale datowanego przez twórców rankingu jako ranking 2021 opierały się na danych statystycznych dotyczących roku akademickiego 2017/2018 lub kalendarzowego 2018. Wyniki uczelni w rankingu prezentowane są z uwzględnieniem następujących grup kryteriów:
Rok | Miejsce | Punkty | Overall | Teaching | Resarch | Citations |
Industry |
International Outlook |
2017 | 601-800 | 18,6 | 18,6-27,5 | 23,8 | 14,7 | 38,1 | 33,6 | 34,6 |
2018 | 601-800 | 21,5 | 21,5-30,6 | 23,1 | 14,2 | 37,9 | 32,7 | 34,3 |
2019 | 601-800 | 26 | 26,0-33,4 | 22,3 | 15,4 | 50,7 | 34,8 | 35,5 |
2020 | 601-800 | 28,3 | 28,3-35,2 | 25,5 | 17 | 61,4 | 35,3 | 37,7 |
2021 | 501-600 | 36,4 | 36,4-39,7 | 25,9 | 18,3 | 64,9 | 34,3 | 38,5 |
2022 | 501-600 | 40,15 | 38,1-40,8 | 30,4 | 23,8 | 66,5 | 35,7 | 40,6 |
2023 | 601-800 | 38,0 | 34,0-39,2 | 31,3 | 25,3 | 56,7 | 37,6 | 40,9 |
Światowe Rankingi Uniwersyteckie QS– rankingi najlepszych uczelni na świecie publikowane od 2004 przez organizację Quacquarelli Symonds (QS)
QS World University Rankings – ocenia uczelnie przede wszystkim w oparciu o badanie ankietowe reputacji uczelni wśród społeczności akademickiej w mniejszym zakresie wśród przedstawicieli pracodawców. Kandydatów na respondentów ankiety wskazują uczelnie oceniane w rankingu. W pozostałych kryteriach wykorzystuje dane z bazy SCOPUS oraz dane statystyczne otrzymywane z uczelni. Poniżej poszczególne kryteria tego rankingu i ich wagi:
Rok | Miejsce | Punkty | Citations per Faculty |
Int. Students | Int. Faculty | Faculty Student | Employer Reputation | Academic Reputation | Employment Outcomes | INR index |
2017 | 431-440 | 28,34 | 6,2 | 10,2 | 4 | 42,7 | 40,9 | 34,4 | x | x |
2018 | 461-470 | 27,06 | 6,2 | 10,2 | 4 | 39,4 | 25,5 | 36,7 | x | x |
2019 | 411 | 27,6 | 6,2 | 10,4 | 4,8 | 52,6 | 27,5 | 30,7 | x | x |
2020 | 338 | 31,9 | 6,5 | 17,6 | 4,8 | 59,3 | 39,5 | 33,8 | x | x |
2021 | 326 | 31,9 | 31,9 | 11,3 | 4,3 | 55,4 | 45,9 | 34,9 | x | x |
2022 | 309 | 33,8 | 6,1 | 11,7 | 1,7 | 60,8 | 45,8 | 37,6 | x | x |
2023 | 293 | 35,6 | 6,6 | 11,9 | 5,0 | 62,6 | 55,1 | 38,0 | 33 | 82,4 |
Best Global Universities Rankings
Best Global Universities Ranking – łączy wyniki badan ankietowych z oceną aktywność uczelni w świetle wskaźników bibliometrycznych. Dane do wszystkich wskaźników pochodzą z bazy Web of Science należącej obecnie do Clarivate Analytics. Wskaźniki oparte o badania ankietowe wykorzystują wyniki ankiet Clarivate Analytics z ostatnich pięciu latach. Ankieta kierowana jest do wybranej z bazy Web of Science listy badaczy z uwzględnieniem szacunkowych proporcji geograficznych nauczycieli akademickich i naukowców. Ankieta jest przygotowana w siedmiu językach aby zwiększyć jej dostępność językową. Ostateczne wyniki ankiety są ponownie geograficznie równoważone przy uwzględnieniu różnic w procencie odpowiedzi na wysłane zaproszenia do ankiety. Wykluczone są głosy oddane przez respondentów na ich własne uczelnie. W badaniu uczestniczyło ponad 30 tys. respondentów. Wyniki ankiety wykorzystane zostały do oceny uczelni w zakresie:
Dane bibliometryczne pozyskiwane z Web of Science odnoszą się do publikacji z pięciu lat poprzedzających rok kalendarzowy poprzedzający rok w, którym publikowana jest dana edycja rankingu. Np. dla rankingu opublikowane w 2020 roku a datowanego przez organizatorów na rok 2021 wykorzystano dane dotyczące publikacji z okresu 2014-2018. Dane te twórcy rankingu wykorzystują do ustalenia oceny uczelnie w zakresie:
Rok | Miejsce w Europie | Miejsce w skali globu | Global research reputation | Regional research reputation | Publications | Books | Conferences |
2017 | 175 | 388 | 389 | 35 | 286 | 623 | 603 |
2018 | 167 | 376 | 390 | 27 | 272 | 618 | 582 |
2019 | 151 | 343 | 380 | 16 | 259 | 476 | 613 |
2020 | 141 | 329 | 378 | 12 | 265 | 486 | 609 |
2021 | 134 | 320 | 335 | 14 | 272 | 373 | 591 |
2022 | 139 | 339 | 332 | 14 | 282 | 369 | 589 |
Rok | Normalized citation impact | Total citations | Number of publications that are among the 10 percent most cited | Percentage of total publications that are among the 10 percent most cited | International collaboration - relative to country | International collaboration | Number of highly cited papers in 1 % most cited | Percentage of highly cited papers that are among the top 1 % most cited |
2017 | 755 | 352 | 398 | 867 | 53 | 465 | 378 | 664 |
2018 | 742 | 336 | 385 | 935 | 67 | 519 | 354 | 662 |
2019 | 687 | 309 | 364 | 928 | 98 | 604 | 310 | 609 |
2020 | 661 | 300 | 369 | 1026 | 106 | 679 | 291 | 587 |
2021 | 655 | 300 | 374 | 1155 | 145 | 757 | 286 | 574 |
2022 | 717 | 300 | 401 | 1308 | 171 | 819 | 305 | 672 |